Digital utveckling banar vägen för kvinnor

Fler svenska kvinnor väljer att starta eget. Det har blivit lättare att starta eget tack vare smarta lösningar. Läs och inspireras av tre framgångsrika svenska kvinnliga entreprenörer.

Trots svårigheterna som det innebär att vara entreprenör har det aldrig varit lättare att starta eget. Den digitala utvecklingen skapar många möjligheter för företagare. Dessutom finns det många smarta lösningar tillgängliga för entreprenörer. Du kan fokusera på din kompetens och låta ett annat företag ta hand om de bitar som du inte kan. Genom att starta en Magento webshop kan du snabbt och effektivt få hjälp med bland annat strategi, design och teknik för att maximera din försäljning online.

Att starta företag är både riskfyllt, tidskrävande och kräver en hel del kapital. Detta har resulterat i att de flesta entreprenörer är män. På senare år syns dock allt fler kvinnor som startar eget företag. Nedan följer tre framgångsrika företagskvinnor att inspireras av:

Entreprenörsskap som inspirerar

Stina Ehrensvärd utsågs till Sveriges mäktigaste affärskvinna år 2018 i kategorin “Entreprenörerna”. Stina har gjort en imponerande resa med sitt säkerhetsföretag Yubico. Företaget säljer en hårdvarunyckel som garanterar säkerhet på internet. På företagets imponerande kundlista finns några av världens största bolag, bland annat Facebook, Google och Microsoft.

Elina Berglund är kärnfysiker och en av Sveriges mest kända kvinnliga entreprenörer. Tillsammans med sin make grundade hon preventivappen Natural Cycles. Med hjälp av appen kan kvinnor hålla koll på när de är fertila och på så sätt undvika preventivmedel med hormoner. Appen har certifierats som läkemedel, men även fått utstå hård kritik i media efter anmälningar om oönskade graviditeter. Nu är appen lanserad i USA.

Renée Voltaire är en hälsoprofil och entreprenör. Företaget bär hennes namn, Renée Voltaire, och är ett av de snabbast växande svenska bolagen. Renée var en pionjär inom hälsokost och hennes företag säljer ett stort utbud av hälsosam mat och snacks. Omsättningen är på imponerande 85 miljoner med försäljning i Skandinavien, Finland samt Estland.