Ställ ut på mässa

För att marknadsföra sitt företag, knyta nya kontakter och dela med sig och få viktiga råd, kan man ställa ut på en mässa. Många företag väljer att göra det och det finns till och med de mässor som är till endast för kvinnliga företagare.

499058-luxury-engine-show-in-2009-vienna

I slutet på förra året hölls en mässa i Norrköping med bara kvinnliga företagare, skriver NT. På mässan fanns ett 20-tal utställande företag men det var även körsång, mannekänguppvisning och en auktion till förmån för hemlösa. På mässan fick företagarna en chans att visa upp sig, dela med sig av erfarenheter och knyta nya kontakter. Framförallt var företagarna som ställe ut enmansföretagare och då är behovet av stöttning och goda råd ännu större.

Var synlig för kunderna

Att ställa ut på mässa kan alltså vara väldigt bra för ett företag, dels i marknadsföringssyfte men även för att dela med sig av erfarenheter och få andras syn på företagandet. När det kommer till marknadsföringen på mässan, gäller det att ens utställningsmonter står ut så att man blir synlig för potentiella kunder. Det är även bra att kunderna kan få information om företaget vid montern. Detta kan de få genom att man delar ut flyers eller har broschyrställ med broschyrer i där man kan lära sig mer om företaget.  När det kommer till hur man själv ska bete sig för att locka folk till sin monter handlar det mycket om att se glad ut och våga ta kontakt med människors som går förbi.

”Du behöver inte ha en arsenal av avancerade säljrepliker eller inövade monologer. Att möta någon med blicken, se glad ut och säga ”hej”, är den perfekta öppningen.” Läs mer.

Just det här med att man får tillfälle att knyta kontakter är även en stor fördel med att delta i en mässa. Det var precis vad man gjorde på en företagsmässa i Örebro, som NA skriver om.