Starkare konkurrens inom marknadsföring online

Konkurrensen tätnar inom digital marknadsföring och nu börjar byråernas kunder att förvandlas till deras konkurrenter. Samtidigt är intresset fortsatt högt att utbilda sig till digital marknadsförare, både på universiteten och på egen hand via olika gratis kurser.

Millstone Group är en av den moderna tidens mediebyråer som tidigt satsade på marknadsföring på nätet i dess sanna mening, och nu börjar övriga marknaden att komma ikapp. Så pass mycket att byråernas egna kunder nu börjar komma in i gamet själv även dem. Det är något som tydligt syns i hur man alltmer lämnar anlitandet av digitala konsulter bakom sig för att i stället flytta kompetensen inhouse. Något som Dagens Media till exempel skriver om är att detta framförallt syns inom den traditionella reklambranschen där vad man kallar Inhousebarometern visar att närmare 35 procent av de inhouseavdelningar som finns också planerar att utöka sin verksamhet. Likaså har intresset för gratisutbildningar inom det digitala ökat markant och i ett samarbete mellan Google, Stockholms Stad, Arbetsförmedlingen och Almi kommer man nu att slå upp portarna för Digitalakademin Stockholm

Lära sig digital marknadsföring

Det finns ett flertal olika sätt att lära sig digital marknadsföring på. Till exempel är det vissa av de digitalt inriktade byråerna som länge gått i bräschen för transparens och utbildning inom sitt eget område och även Google erbjuder kurser i hur man ska gå tillväga för att synas bättre i deras sökmotor. Nu vill inte Stockholms Stad vara sämre, vilket ComputerSweden skriver om, och därför slår man upp portarna till Digitalakademin Stockholm som just ska erbjuda gratis utbildningar i digital marknadsföring, digitala vardagskunskaper och även i innovation. På agendan står bland annat att öka kompetensen om det digitala hos stockholmarna och därför erbjuds en rad olika kurser i olika nivåer, så att alla som vill ska kunna delta och lära sig både digital marknadsföring och affärsutveckling samt även kunna bättra på sina digitala vardagskunskaper. Ett annat liknande utbildande projekt finns även för seniorer vilket är något som arrangören Seniornet stor bakom, men här handlar det mest om att lära ut det grundläggande till pigga pensionärer. Därför handlar det projektet mest om att lära sig grunderna på internet, såsom att skapa ett Facebook-konto eller köpa tågbiljett online, snarare än att lära sig marknadsföra, vilket går att läsa mer om hos Dagens Nyheter.

Tips till dig som vill lära dig mer om digital marknadsföring

  • Fråga din byrå – har du en transparent, modern mediebyrå så ska det inte vara något problem att få mer information om hur de arbetar så att du själv kan bidra till deras arbete i nästa skede.
  • Gå kurser – det finns flertalet kurser att gå inom både SEM och SEO, bara du ser efter. Till exempel kan det vara intressant att gå Googles egna utbildningar.
  • Läs mer på fritiden – det finns även en hel del bra information på nätet att ta del av, såsom bloggar dedikerade till just digital marknadsföring av olika slag och massor av tidningsartiklar.